Budowa dróg a roboty ziemne

Budowa dróg a roboty ziemne

Może się wydawać, że kompleksowe wykonanie drogi to tylko położenie kilku warstw podłoża i nawierzchni. W praktyce jednak żadna trasa nie powstałaby bez przeprowadzenia tak zwanych robót ziemnych. Czym są roboty ziemne i jak wpływają na trwałość konstrukcji drogowych?

Bez względu na to, czy mówimy o miejskich ulicach, trasach szybkiego ruchu, czy o autostradach, budowa dróg zawsze rozpoczyna się od rozplanowania prac i przygotowania terenu. Przygotowanie terenu, czyli tak naprawdę roboty ziemne, to pierwszy i wyjątkowo ważny etap każdej inwestycji. Jeśli zostałby przeprowadzony niewłaściwie, konstrukcje drogowe nie byłyby bezpieczne ani trwałe – mogłoby dochodzić do ich destabilizacji, a co za tym idzie do rozpadania się i pękania nawierzchni.

Co zalicza się do robót ziemnych?

Roboty ziemne – podział

W zależności od tego, gdzie prowadzone są prace, wyróżnia się:

  • wykopy – czyli wszystkie prace wykonywane poniżej powierzchni ziemi (wykopy wąskoprzestrzenne o dużej głębokości a małej szerokości i długości, szerokoprzestrzenne o dużej szerokości i długości a małej głębokości oraz tymczasowe nieingerujące w ukształtowanie terenu);
  • nasypy – czyli wszystkie prace wykonywane powyżej powierzchni ziemi (nasypy kontrolowane polegające na układaniu i ubijaniu kolejnych warstw materiału oraz niekontrolowane powstające w wyniku wysypywania materiału bez nadzoru).

Budownictwo drogowe dzieli roboty ziemne także na:

  • przygotowawcze i porządkowe – m.in. usuwanie darniny ziemi roślinnej, karczowanie pni i krzewów, wytyczanie budowli ziemnych, odprowadzenia wód opadowych;
  • podstawowe – prowadzenie wykopów, tworzenie nasypów, zagęszczanie gruntu, kształtowanie terenu;
  • wykończeniowe – wyrównywanie dna wykopów, profilowanie nasypów itp.

Roboty drogowe przeprowadza m.in. firma Radpol (https://rad-pol.pl) specjalizująca się w budowie i remontach dróg oraz obiektów inżynierskich.

roboty drogowe

Roboty ziemne pod budowę drogi

Wtedy, gdy powstają konstrukcje powierzchni przemysłowych lub buduje się nowe trasy, roboty ziemne obejmują kolejno wykopy, niwelację terenu, tworzenie nasypów, usuwanie przeszkód naturalnych oraz sztucznych i układanie podłoża pod nawierzchnię.

Czytaj:  Beton B20 - klucz do trwałych konstrukcji

Wykopy to dosłownie tworzenie rowów pod fundamenty drogi, niwelacja to wyrównanie powierzchni tak, aby nie występowały na niej niepotrzebne spadki lub wzniesienia, zaś usuwanie przeszkód to m.in. karczowanie pni i darniny.

Przy budowie dróg szczególnie istotne jest przygotowanie nasypów o odpowiednich kształtach i właściwych kątach nachylenia oraz zagęszczanie gruntu tak, aby pomiędzy jego cząsteczkami nie tworzyły się zbyt duże przestrzenie.

Dokładna analiza

Jednak żeby przeprowadzić wszystkie wymienione prace, należy najpierw sporządzić analizę terenu i planowanego ruchu drogowego. Dlaczego to ważne? Ponieważ od tego, ilu użytkowników dziennie będzie korzystać z drogi, jakich rodzajów pojazdów można się na niej spodziewać i jakie warunki atmosferyczne panują w danym miejscu zależy, które techniki i materiały zostaną wykorzystane do budowy.

Jeśli proces analizy zostanie wykonany nieprawidłowo albo nie uwzględni wszystkich zmiennych, może dojść do przedwczesnego uszkadzania konstrukcji i tym samym do konieczności przeprowadzania remontów niedługo po oddaniu drogi do użytkowania. A w związku z tym, że remonty dróg znacząco podnoszą koszty ich eksploatacji, należy dużą wagę przywiązywać do etapu planowania i projektowania.

Marek Zieliński

Marek Zieliński

Ekspert ds. zarządzania projektami budowlanymi, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, z 9-letnim doświadczeniem w koordynacji złożonych przedsięwzięć budowlanych. Specjalizuje się w optymalizacji procesów i planowaniu budżetów, dzięki czemu realizacja projektów staje się bardziej przejrzysta i efektywna. Prywatnie miłośnik gier strategicznych i rowerowych wycieczek.

Artykuły: 24

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *